Gerrie Brust Bijmolt – Omslag (de, het) – BookArt van kleur

Gerrie: “Gepassioneerd met het proces van maken”

Van 13 februari tot en met 8 maart exposeert Gerrie Brust Bijmolt in G A L E R I E  4 4 met de tentoonstelling “Omslag (de, het) BookArt van kleur. Gerrie werkt vanuit haar atelier in Den Haag, gelegen aan de Denneweg. Haar ruimte is gevuld met papier, texturen, kleuren en vooral: boeken. Haar passie voor boeken en tekst vormt de kern van haar werk en is een belangrijke inspiratiebron.


Gerrie is een papierkunstenaar die papier gebruikt als materiaal, waarbij het vaak ook fungeert als drager van het kunstwerk. Haar creatieve proces omvat het verzamelen, ordenen, stapelen, vastbinden, knippen, scheuren en plakken van papier. Ze is altijd een creatieve geest geweest en heeft haar hele leven getekend, een techniek waarin ze veel ervaring en vaardigheid heeft opgebouwd. Tijdens haar vele reizen naar La Palma, waar ze ook gewoond heeft, bleef ze tekenen en zorgde ze ervoor om actief met kunst bezig te blijven door wekelijks een creatieve cursus te volgen. Uiteindelijk besloot ze haar eigen pad te volgen in BookArt en mixed media technieken, na een periode aan de Vrije Academie te hebben gestudeerd onder Ed van de Kooi, met een focus op portretschilderen.

De tentoonstelling “Omslag (de/het), BookArt van kleur” is haar eerste expositie waarin kleur een leidende rol speelt, geïnspireerd door de gekleurde boekomslagen. Gerrie legt uit dat “de omslag” staat voor iets nieuws en vers, terwijl “het omslag” verwijst naar het materiaal dat ze gebruikt om iets nieuws te creëren door oude materialen te transformeren.
Haar werk ontstaat uit de transformatie van boeken naar een nieuw leven en betekenis. Haar nieuwsgierigheid drijft haar om te experimenteren met verschillende texturen, vormen, kleuren, teksten en vlakken, totdat ze voelt dat ze haar doel heeft bereikt. Het onderzoeken van materialen en de mogelijkheden die ze biedt, vormen de kern van haar werk. Het proces zelf is het belangrijkste aspect van haar creatie, en het resultaat weerspiegelt de strijd tussen het materiaal en het experimenteren, resulterend in een poëtisch en visueel esthetisch resultaat.
Taal speelt ook een cruciale rol in haar zoektocht naar transformatie. Gerrie heeft in het verleden samengewerkt met dichters en schrijvers en zoekt naar diepgang in de woorden die ze tegenkomt in de boeken die ze transformeert.

Haar kunst creëert ze voor zichzelf, gedreven door haar nieuwsgierigheid en de behoefte aan het fysieke proces van maken. Haar intuïtieve werkwijze zorgt ervoor dat haar werk een product is van “haar moment”, waarbij haar intuïtie haar door het proces leidt naar het eindresultaat. Deze intuïtieve benadering geeft haar werk een pure en oprechte kwaliteit.

Een van de belangrijkste filosofische pijlers van haar artistieke visie is dat alles een tweede of zelfs meerdere levens heeft. Als iemand die ooit in een kringloopwinkel heeft gewerkt en een diepe affiniteit heeft voor oude en vergeten objecten, haalt Gerrie inspiratie uit de gedachte om boeken en oud papier een tweede kans te geven. Net als een oude roman, heeft alles een cyclus van begin en einde, waarna het opnieuw begint. In haar creatieve wereld moet alles getransformeerd worden; oude boeken ziet ze als een bron van materiaal, inspiratie en schoonheid die vraagt om een tweede leven en een nieuw verhaal.
De reden voor haar werk vat ze samen in haar eigen woorden: LIEFDE. “Liefde voor het boek – in al zijn aspecten. Ook voor het boek dat verouderd is, dat niet langer gekoesterd wordt, een beetje beduimeld of zelfs vies. In de onderdelen van een boek, los van de inhoud, zit zoveel schoonheid die het verdient om bevrijd te worden.”
Gerrie heeft meerdere tentoonstellingen gehad in Nederland, zowel solo als in collectief verband, en heeft deelgenomen aan verschillende internationale projecten, zoals The Collage Garden in Moskou, waar vier van haar collages geselecteerd waren, en het internationale project Art=Start met haar BookArt. Momenteel is zij lid van de Haagse Kunstkring, waar ze aan verschillende activiteiten deelneemt en boven de vereniging werkt in haar atelier in het hart van Den Haag.

Aan deze expostie werken vanuit hun eigen professie nog twee haagse kunstenaars mee: Pim Piët, beeldend kunstenaar en tentoonstellingenmaker en de dichter Karen de Boer.

Pim Piët heeft met de rangschikking van de twintig papiercollages van Gerrie in de intieme ruimte van de galerie in feite één grote, nieuwe collage gemaakt.

Karen de Boer leest bij de opening op 15 februari gedichten met kleur voor uit haar nieuwste bundel.

Aanvang 16:00 uur.
U bent van harte welkom.

Anna Priscila Rodriquez, januari 2025