Paul van der Donk: Trace my Track

1 augustus – 1 september 2024

opening 3 augustus 16:00 uur

G A L E R I E  4 4

​​​​​Molenstraat 44, 2513 BL Den Haag

galerie44@hotmail.com 

donderdag, vrijdag en zaterdag: 13:30-17:00 uur

Paul van der Donk – Trace my Track.
 
Tussen 1 augutus en 1 september exposeert Paul van der Donk in
G A L E R I E  4 4. Zijn expositie draagt de naam “ Trace my Track”. De titel verwijst naar een nieuwe serie grafiek waarin hij zolen van zijn oude schoenen heeft gebruikt en dus letterlijk en figuurlijk in zijn eigen voetspoor treedt.
Wij interviewen Paul te midden van wijnflessen en dozen wijn in zijn wijnspeciaalhandel “Wijn en Kunst” in de Weimarstraat die hij samen met zijn partner runt. Direct achter de wijnhandel bevindt zich Pauls atelier en de wijnhandel doet tegelijkertijd dienst als expositieruimte.
 
Paul doet dus veel meer in het leven dan alleen kunst maken – en die keuze heeft hij heel bewust gemaakt. Hij wil niet van subsidies afhankelijk zijn en bovendien werkt de combinatie van kunstenaarschap met andere bezigheden heel goed bij hem. Hij werkt ook parttime bij de woningcorporatie Staedion. Paul ziet zichzelf daarom absoluut niet als kunstenaar die er noodgedrongen iets bij moet doen, maar eerder als kameleon. Alles wat hij doet, doet hij met volle overgave en hij houdt ervan een kameleon te zijn.
 
Paul is in Groenlo in de Achterhoek opgegroeid en tenslotte na enige omzwervingen in Den Haag beland. Hier werd hij aangenomen aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten waar hij zich specialiseerde in grafiek en les kreeg van o.a. Hans Könings en Cecile van der Heiden.
Na zijn eindexamen is hij gaan schilderen, maar daar is hij een paar jaar geleden mee gestopt. Dit was in eerste instantie een praktische keuze, want in zijn atelier in de wijnhandel had hij geen ruimte voor grote doeken, maar inmiddels heeft hij ontdekt dat grafisch werk hem veel beter ligt dan schilderen. Grafiek dwingt hem planmatig en rustig te werk te gaan, hij vindt het prettig dat hij tussen de verschillende stappen van het grafische proces goed kan nadenken en er tijd is voor reflectie. Zo geeft het grafische proces hem veel meer rust dan het impulsievere schilderen. Bovendien houdt hij van lijnen en vlakken en de prachtige kleuren van de oliegedragen inkten die bij grafisch werk worden gebruikt.
 
Pauls grafieken zijn experimenteler en abstracter dan zijn schilderijen, maar voor al zijn kunst geldt dat zij in zekere zin autobiografisch is. Hij wijst op een olieverfschilderij dat in de wijnhandel hangt: een verlaten bushokje midden in een leeg landschap. Voor Paul symboliseert dit bushokje de buitenwereld, het schilderij refereert aan zijn roots en “Fernweh” toen hij nog in de Achterhoek woonde. In zijn grafische werk komt het autobiografische karakter op een heel andere manier tot uiting. Hij gebruikt ready made gebruiksvoorwerpen uit zijn dagelijkse leven en maakt kunst van de sporen die zij achterlaten. Zo heeft hij voor zijn serie “Gameboy” uit 2017 een oude Gameboy uit 1987 gebruikt. Hij smeert de onderkant in met inkt en drukt dit vervolgens af, met de hand, kleurlaag na kleurlaag. De Gameboy is een relict uit Pauls jeugd en is voor hem het symbool voor het computertijdperk. Andere series berusten op bijvoorbeeld kaasplankjes en wijnkisten uit de wijnzaak of, zoals in deze tentoonstelling, de zool van een schoen. Zo vormen Pauls grafieken een soort visueel dagboek en getuigen zij van dingen die belangrijk voor hem zijn of waren in zijn leven. Maar zijn kunst is meer dan dat. Getriggerd door een bepaald reliëf of de structuur van een object, gaat het hem uiteindelijk om het idee, het concept en de compositie van het werk. Hiervan uitgaand probeert hij iets esthetisch te maken, maar het esthetische is altijd ondergeschikt aan het concept. Paul hoopt dan ook dat mensen vooral het concept en de compositie van zijn werken weten te waarderen. Hij werkt een concept altijd in verschillende kleurstellingen uit, zodat er series ontstaan: Gameboy, Twister, Starter, Peche Melba, Plat du jour enz. Een kunstwerk is voor hem pas geslaagd als de serie een logisch geheel vormt. Daarom adviseert hij mensen ook altijd meerdere werken uit één serie aan te schaffen, dan is het geheel pas af.
 
Paul verrast zichzelf nog steeds, hij wil zichzelf blijven uitvinden en zit vol toekomstplannen. Hij wil vooral weer monumentaler, onbevangener en experimenteler werk gaan maken, unica. Guerillaprint interesseert hem, de dingen van de straat, zoals putdeksels. Hij verzamelt voortdurend objecten met interessante structuren en reliëfs die hij later kan gebruiken.
 
In G A L E R I E  4 4 toont Paul werken uit verschillende series – sporen uit zijn leven. In zijn nieuwste serie, het zwaartepunt van de tentoonstelling, zijn die sporen zelfs heel concreet, want hierin heeft hij zijn oude schoenen gebruikt om afdrukken te maken: Trace my Track.
 
De opening van de expositie vindt plaats op 3 augustus om 16.00. U bent van harte welkom!
 
Hetty Burgers, juli 2024